Volwassen teams leiden

Hoe leid je een team dat in transitie is naar volwassenheid?

Volwassen teams kenmerken zich door een cultuur waarin vertrouwen, elkaar aanspreken en feedback geven de norm is voor ontwikkeling. De leider leert de relaties in de school zo sterk te maken, dat de psychologische veiligheid er is om voor eenieder in alle openheid de stem te laten horen. Door gebruik te maken van alle stemmen en van alle talenten, wordt er écht samengewerkt binnen het team. De kracht van de diversiteit wordt ingezet om tot breedgedragen beslissingen te komen die bijdragen aan de bedoeling van de school.

Werken vanuit de bedoeling, Deep Democracy en jouw rol als schoolleider staan hierin centraal. 

Investering

De training bestaat uit twee losse fysieke trainingsdagen. Programma 9:45 uur tot 16:30u. Inloop 9:30 uur. 

Locatie

De training vindt plaats op het mooie Land van Es.         

Land van Esseweg 6 3291 LJ Strijen

Prijs

€795,00 incl btw

De prijs is inclusief: Lunch en het boek ‘Het recht er iets van te maken’.

Trainers

Elena Carmona van Loon

Is orthopedagoog generalist. Zij geeft training, coaching en begeleiding in het versterken van regie en behoud van gezonde menselijke systemen en samenwerking gericht op de bedoeling en het bestaansrecht van dat systeem. In het bijzonder richt zij zich op het regieversterkend handelen in de jeugdzorg en onderwijs.

Rianne Vierboom

is jarenlang werkzaam geweest in het basisonderwijs als leerkracht en intern begeleider. Momenteel werkt zij tevens als praktijkcoördinator bij de Erasmus Universiteit (EMPO).  Rianne geeft training aan begeleiders en leerkrachten binnen het onderwijs. Met haar deskundigheid begeleidt zij oa. scholen om positieve psychologie in het dagelijks aanbod te implementeren. 

Kim Donkers

Is schoolleider geweest en is gespecialiseerd in het begeleiden van teams en onderwijsprofessionals door haar jarenlange ervaring binnen het onderwijs. Op veel verschillende scholen heeft zij zich ingezet om thema’s als betekenisvol en duurzaam onderwijs, gelijke kansen, veerkracht en toekomstgericht leren te realiseren. Samen met teams richt zij zich op visie- en teamontwikkelingen.

Wat levert deze training mij en de school op?

De schoolleiders onderzoekt de diverse kwaliteiten en communicatiestijlen die er binnen het team zijn. De Transactionele Analyse, Deep Democracy en de principes van zinvolle communicatie staan centraal.

Tijdens de training wordt stilgestaan bij de communicatiestijlen die bijdragen aan een sterke cultuur waarin vertrouwen en feedback geven het uitgangspunt zijn. De principes van sterke communicatie, acceptatie van de realiteit, niet aan rolverwarring doen, vertrouwen hebben en samenwerken aan de bedoeling van de school komen sterk naar voren.

Er wordt concreet gemaakt hoe de diversiteit aan talenten en ontwikkel- en communicatiestijlen een plaats krijgen binnen de collectieve ambities, de kwaliteitszorg en de organisatiestructuur van de school.

De schoolleider maakt concreet wat de eigen rol is om het proces van de transitie naar een sterk en volwassen team zo goed mogelijk te kunnen begeleiden.

Volwassen teams leiden

De nieuwe data voor schooljaar 2024-2025 volgen spoedig.  Neem contact op voor meer informatie.

……….